در 20 سال اخیر چاقی در بین بزرگسالان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. داده ها نشان می دهد که یک سوم از بزرگسالان 20 ساله و بالاتر در ایالات متحده چاق هستند. چاقی همچنان یک بیماری شایع، جدی و پرهزینه است.

در 20 سالی که پرفسور Barbara Corkey، سردبیر مجله Obesity شد، چاقی در میان بزرگسالان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. او در سرمقاله‌ای در Obesity، نوشت: نظریه‌های مختلف توضیح می‌دهند که چرا با وجود بهترین تلاش‌ها برای کنترل افزایش وزن در این محیط، چاقی همچنان در حال افزایش است، از جمله افزایش در دسترس بودن غذاها و بازاریابی غذاها و نوشیدنی‌های پر کالری و با شاخص گلایسمی بالا، وعده های غذایی بزرگ‌تر، جایگزینی فعالیت‌های بدنی در اوقات فراغت با فعالیت های کم تحرکی مانند تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل الکترونیکی، خواب ناکافی و استفاده از داروهایی که وزن را افزایش می دهند.

به گفته کورکی، استاد بازنشسته پزشکی و بیوشیمی در دانشکده ی پزشکی چوبانیان و آودیسیان در دانشگاه بوستون، همه این توضیحات ادعا شده یک علت محیطی را فرض می کنند که برای انسان مضر است. با این حال، اگر از اصل همزیستی و نظریه تکامل داروین استفاده کنیم، شاید بتوانیم شیوع چاقی را به عنوان مرحله ای موقت در تکامل انسان در واکنش به محیط خود برای به دست آوردن بقای طولانی مدت و طول عمر نهایی درک کنیم.

انسان ها با تولید غذاهای فرآوری شده با نگهدارنده ها و سایر مواد شیمیایی باعث ماندگاری بیشتر غذا و ارزان تر شدن بسته های غذایی کوچک با افزایش تراکم کالری شده اند و روشی را برای تغذیه میلیاردها نفر روی کره زمین ایجاد کرده اند. افرادی که دچار چاقی می شوند چربی بدن را در پاسخ به کالری اضافی ذخیره می کنند. بنابراین علت چاقی به اندازه ی واکنش انسان به تغذیه بیش از حد و تولید غذاهایی که بیش از حد غنی می‌شوند، ربط دارد.

کورکی خاطرنشان کرد که پیشرفت های کلیدی در زمینه چاقی و دیابت شامل جراحی چاقی و همچنین چندین دارو با مکانیسم های عمل متفاوت انجام شده است. ترکیبات دارویی جدید در حال کم کردن شکاف با جراحی چاقی هستند و به نظر می رسد ابزارهای جدید بسیار قدرتمندی برای درمان چاقی به عنوان یک بیماری باشند.

کورکی معتقد است که تشخیص چاقی به عنوان یک بیماری و تشخیص زودهنگام دیابت و سایر پیامدهای چاقی، از درمان و پیشگیری زودهنگام و موثرتر حمایت می کند. او افزود: مهمتر از همه، تشخیص بیماری به حمایت از پوشش بیمه ای برای درمان های موثر چاقی کمک می کند.

در نهایت، کورکی "طب آشپزی" را به عنوان یک رشته مبتنی بر شواهد نوظهور معرفی کرد که تغذیه و دانش و مهارت‌های آشپزی را برای کمک به بیماران در حفظ سلامت و پیشگیری و درمان بیماری‌های مرتبط با غذا با انتخاب غذاها و نوشیدنی های با کیفیت و سالم همراه با مراقبت‌های پزشکی مناسب، گرد هم می‌آورد.

کورکی گفت: مزیت پزشکی آشپزی این است که می‌تواند به عنوان یک مداخله در ابتدایی‌ترین زمان در ایجاد چاقی بدون عوارض جانبی منفی، اجرا شود.

درباره ی پزشکی آشپزی بیشتر بدانید

پزشکی آشپزی، نه علم تغذیه و هنر آشپزی است، و نه طب پیشگیری کننده، یکپارچه یا داخلی است. طب آشپزی، یک فلسفه غذایی واحد ندارد. داروهای تجویزی را رد نمی کند. فقط در مورد پخت و پز خوب، طعم ها یا عطرغذاها نیست، و در مورد ماتریس های غذایی نیست که در آن ریز مغذی ها، فیتونوترینت ها و درشت مغذی ها یافت می شوند. در عوض، طب آشپزی یک رشته جدید مبتنی بر شواهد در پزشکی است که هنر غذا و آشپزی را با علم پزشکی ترکیب می‌کند. هدف طب آشپزی کمک به افراد برای دستیابی به تصمیمات پزشکی شخصی خوب در مورد دسترسی و خوردن وعده‌های غذایی با کیفیت بالا است که به افراد در پیشگیری از بیماریها و درمان بیماری ها و بازگرداندن رفاه و سلامت به آنها کمک می‌کند.

این رشته ی عملی، به بیمار در پاسخ به این سوال که "برای وضعیتم چه بخورم؟" فوراً کمک می کند. از آنجایی که هر غذایی برای شرایط خاصی مفید است، یک رژیم غذایی یکسان برای همه کار نمی کند. شرایط بالینی مختلف نیاز به وعده‌های غذایی، غذاها و نوشیدنی‌های متفاوتی دارد.

طب آشپزی تلاش می کند تا وضعیت بیمار را از طریق آنچه که به طور مرتب می خورد و می نوشد، بهبود بخشد. توجه ویژه ای به نحوه عملکرد غذا در بدن و همچنین جنبه های اجتماعی-فرهنگی و لذت بخش غذا خوردن و آشپزی می کند. هدف طب آشپزی تلاش برای توانمندسازی بیمار برای مراقبت ایمن، مؤثر و شاد از خود با غذاها و نوشیدنی ها به عنوان یک تکنیک مراقبت اولیه است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/11/221102115527.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4739343/